Motivasjonstips for studenter på hjemmekontor

This page is also available in English here.

Det er vanskelige omstendigheter med Korona, arbeidsledighet, og usikre tider. Vi har full forståelse for at det er både vanskelig og slitsomt å motivere seg for studiene. Vi har derfor laget noen råd og tips til deg for å lettere kunne strukturere studiehverdagen, og lese effektivt opp mot eksamen.

Å være isolert fra andre, bekymre seg for situasjonen vi er i, og usikkerheten rundt studier og jobb, kan medføre at du mister rutiner, mister interesser, og grubler mye. Dette kan bidra til at du slutter å fungere slik du pleier. Men det trenger nødvendigvis ikke å være tilfellet. Her kommer vi med noen tips som kan hjelpe deg å fungere optimalt på tross av situasjonen vi er i.

• Isolasjon: Bare fordi du nå må isolere deg fysisk sett, så må du ikke isolere deg psykologisk sett. Vi anbefaler deg derfor at du tar kontakt med andre, enten gjennom video eller telefon for å dele opplevelser, samarbeide, eller diskutere.
  • Ensomhet: Å være alene kan oppleves veldig forskjellig. Kan du prøve å finne noe verdifullt eller meningsfullt med å være alene?
  • Utvikling: Nå er ikke tidspunktet å slutte å vokse som menneske. Vi anbefaler at du opprettholder dine hobbyer, lidenskaper, interesser. Eller at du ser på dette som en mulighet til å lære noen nye ferdigheter og evner. Hva er meningsfullt for deg? Hva syns du er interessant og gøy å gjøre? Hva gjør du bare fordi du vil? Kanskje nå er muligheten til å gjøre mer av det?
  • Lykke: Nå er ikke tidspunktet å fokusere på å være «lykkelig» og «glad». Jeg anbefaler deg å fokusere på personlig utvikling, ta vare på familie og venner, og helsen din. Tenk hvor viktige, meningsfulle, og interessante disse fokusområdene kan være. Lykke og glede vil da følge som et biprodukt.

[simple-staff-list group="LJ"]