This page is also available in English here.
Det er vanskelige omstendigheter med Korona, arbeidsledighet, og usikre tider. Vi har full forståelse for at det er både vanskelig og slitsomt å motivere seg for studiene. Vi har derfor laget noen råd og tips til deg for å lettere kunne strukturere studiehverdagen, og lese effektivt opp mot eksamen.
Å være isolert fra andre, bekymre seg for situasjonen vi er i, og usikkerheten rundt studier og jobb, kan medføre at du mister rutiner, mister interesser, og grubler mye. Dette kan bidra til at du slutter å fungere slik du pleier. Men det trenger nødvendigvis ikke å være tilfellet. Her kommer vi med noen tips som kan hjelpe deg å fungere optimalt på tross av situasjonen vi er i.
- Isolasjon: Bare fordi du nå må isolere deg fysisk sett, så må du ikke isolere deg psykologisk sett. Vi anbefaler deg derfor at du tar kontakt med andre, enten gjennom video eller telefon for å dele opplevelser, samarbeide, eller diskutere.
- Ensomhet: Å være alene kan oppleves veldig forskjellig. Kan du prøve å finne noe verdifullt eller meningsfullt med å være alene?
- Utvikling: Nå er ikke tidspunktet å slutte å vokse som menneske. Vi anbefaler at du opprettholder dine hobbyer, lidenskaper, interesser. Eller at du ser på dette som en mulighet til å lære noen nye ferdigheter og evner. Hva er meningsfullt for deg? Hva syns du er interessant og gøy å gjøre? Hva gjør du bare fordi du vil? Kanskje nå er muligheten til å gjøre mer av det?
- Lykke: Nå er ikke tidspunktet å fokusere på å være «lykkelig» og «glad». Jeg anbefaler deg å fokusere på personlig utvikling, ta vare på familie og venner, og helsen din. Tenk hvor viktige, meningsfulle, og interessante disse fokusområdene kan være. Lykke og glede vil da følge som et biprodukt.
Å studere hjemme uten fysiske undervisninger, med distraksjoner som smarttelefon, TV, og Laptop, kan oppleves som vanskelig. Og når du først har begynt å studere, kan det være ekstra vanskelig å opprettholde konsentrasjonen over tid. Her kommer vi med noen tips til hvordan å finne motivasjon.
- Hva er din grunn for å studere? Vi har alle ulike grunner til å studere. Noen gjør det fordi de syns det er interessant eller viktig. Andre gjør det fordi de føler seg tvunget, eller får dårlig samvittighet om de lar vær. Identifiser din motivasjon.
- Begynn med de oppgavene som er mest interessante og viktigst for deg.
- Før du begynner å gjøre en oppgave, lese, eller lignende. Tenk på hva som gjør at denne aktiviteten er gøy eller interessant. Dersom den er kjedelig og uinteressant, tenk på hvorfor den kan være viktig for deg personlig, for studiet, for en fremtidig jobb, eller lignende.
- Velg de undervisningsmetodene du foretrekker. Foretrekker du å følge videoer eller delta i diskusjon gjennom Zoom, så gjør du det. Ikke føl deg tvunget til å delta i aktiviteter som går på bekostning av din motivasjon.
- Velg oppgaver som hverken er for lette eller for vanskelig. En for lett oppgave kan være å se en TED-talk-video om et relatert tema. Det vil ikke ta mer enn 10 min, kreve lite kognitive ressurser, og gi lite mestring. En for vanskelig oppgave kan være å skrive en hel oppgave i IMRAD format i løpet av en dag eller to. En mer optimal oppgave vil være å identifisere 10 positive og negative elementer ved TED-talken, eller å skrive metode-delen av oppgaven på en dag.
- Samarbeid med andre om å samprodusere tankekart, quiz-spørsmål, sammendrag av kapitler, muntlige presentasjoner av temaer, gi skriftlige tilbakemelding til hverandres arbeid.
Det er flere som er i samme situasjon som deg. Undersøkelser ved UiO og UiB viser at de fleste studentene sliter med å strukturere arbeidshverdagen, og motivere seg til å lese. Her følger noen tips til hvordan å strukturere studiehverdagen.
- Sett deg spesifikke, tydelige, og oppnåelige mål for dagen: Et mål som sier «lese», er for generelt og vagt og forplikter deg ikke til noe. Vi anbefaler at du lager deg mål som å «skrive en halvsides sammendrag av kap 2», eller «lage 10 quiz spørsmål med svar fra dagens videoundervisning». Pass på å ikke lage for vanskelige mål, ikke har for mye å gjøre samtidig, og at du bryr deg om det du skal gjøre.
- Vær realistisk: Ikke tenk at du skal lese i 8 timer om det er urealistisk. Begynn realistisk, og jobb deg oppover om det er mål ditt. Det er mer motiverende å mestre 1 time lesing, enn å mislykkes helt med å prøve å lese i 8 timer.
- Lag en «to-do» liste: Skriv ned alt som må gjøres. Sorter dem fra høy til lav prioritet, og fra lett til vanskelig. Skriv gjerne ned innen når de må gjøres.
- Bruk et strukturert tidsløp: Det er mulig å variere tiden, men å følge en slik tidsløp kan bidra til å forplikte deg til å studere. Et eksempel er å studere i 15-20 minutter-Pause i 5-10 minutter- Studere 15-20 minutter-Pause i 5-10 minutter.
- Planlegg for ulike hindre: Dersom du har separate rom til å se på TV og studere, så anbefaler vi å ikke ta med mobiltelefon inn på «kontoret». Det blir for fristende å se på mobilen. Bruk pausen i strukturen over til å se på mobilen. Laptop har samme innhold som mobiltelefoner. Slå av varslinger, slå på «ikke forstyrr», slå av internett mens du jobber om mulig, for å hindre å miste konsentrasjonen. Det fins apper for å blokke innhold til sosiale medier mens du jobber. Ta i bruk teknologien.
Det fins ulike strategier for å lære som er mer eller mindre effektive. I et læringsperspektiv er det ikke forskjell på å lære effektivt på campus eller hjemme. Imidlertid, vil det å forberede seg til eksamen i en situasjon vi er i nå medføre en rekke andre problemer som nødvendig vis ikke er like fremtredende som til vanlig (lav motivasjon, annerledes studiehverdag, digital undervisning). Vi anbefaler deg at du studerer på en mer aktiv måte hvor du produserer spesifikke leveranser, men som også har vist seg effektive for innlæring. Vi gir deg derfor noen læringstips som også bidrar og fungerer overlappende med å fungere optimalt, økt motivasjon, og bedre struktur i hverdagen.
- Lag tankekart: Her må tankekartene være hierarkisk og strukturerte. Hver node må linkes til en annen node. Denne linken må forklares. Feks, biologi → BIO102. Så kan linken forklares med «er et emne».
- Quiz: Lage spørsmål med svar fra hvert kapittel som kan brukes til en quiz. Prøv å besvar spørsmålene og utdyp med egne ord. Se så på svaret for korrekt svar. Kanskje kan en gruppe fra emnet møtes på torsdager eller fredager på Zoom eller Teams for å en faglig quiz? Da er dere sosiale og lærer samtidig.
- Undervis for hverandre: Samarbeid med en medstudent for å dele opp delkapitler, kapitler, eller temaer i pensum og lag en undervisning for hverandre. Du lærer av å forberede deg, og din medstudent lærer av å høre på deg.
- Peer review: Gi skriftlige tilbakemelding på hverandres tekster. Dette kan være feltrapporter, labrapporter, semesteroppgaver, øvelse til en tiltenkt hjemmeeksamen, eller lignende. Gi tilbakemelding på Fokus, Form, og Formuleringer.
About the author