PhD Defense Torstein N. Hole – Learning through practice in biology education

Thursday, April 25th, 2019 was a new big day for bioCEED, as Torstein N. Hole defended his PhD degree at the University of Bergen with the dissertation: “Learning through practice in biology education». Torstein becomes the second bioCEED student to complete his doctoral degree at UiB. We warmly congratulate him with an excellent thesis and defense!

The following Evaluation Committee was appointed by The Faculty of Mathematics and Natural Sciences to evaluate the thesis:

• Professor Anne Line Wittek, University of Oslo
  • Professor Roger Säljö, University of Gothenburg, Sverige
  • Associate professor, Anne Elisabeth Bjune, Department of Biological Sciences, UiB (chair of the committee).

And this is how his work was summarized for the press release (in Norwegian):

Praksis har lange tradisjoner i profesjonsfag, men har sjelden vært en del i av undervisningen i disiplinfag som biologi. I sin ph.d. har Hole undersøkt hvordan studenter lærer i tre ulike former for praksis i biologi, feltkurs som er en type praksis som har flere likhetstrekk med praksis hos profesjonsfag, arbeidspraksis som har blitt undersøkt via studenters blogginnlegg, og arbeidspraksis hos fiskehelsebiologer, musikkprofesjonsstudenter og lærerstudenter.

I analysen av studentenes læring har det kommet frem hvordan opplevelser i praksis henger sammen med utviklingen av studenters personlige epistemologi. Gjennom en sosiokulturell analyse av disse har Hole studert hvordan studentene utviklet sin forståelse av fagene de studerer, deres tilnærming til læring og sin egen rolle som fremtidig biolog. I de ulike studiene påpekes det også ulike pedagogiske muligheter i feltkursundervisning, gjennom samhandling mellom naturvitenskapelige fenomener og student, vurdering av studenter gjennom blogginnlegg og sammenhengen mellom opplevelser i praksis og undervisning på universitetet i ulike utdanninger.

Note also that Torstein N. Hole held his trial lecture on March 8th on the topic: “Active learning and active students – when, how, and why?”. This lecture was videorecorded and is available here.